در این مطلب نگاهی داریم به مرمت و اکستنشن برج آبی واقع در انگلستان که جزء بناهای درجه دو محسوب میشده است. این بنا که تا سالهای قبل از مرمت خود بنایی دوست نداشتنی بوده است بعد از مرمت و نمایان کردن ارزشهای تاریخی بنا و تبدیل آن به خانهی خانوادگی، به بنایی محبوب و بسیار عملکردی تبدیل شده و اکنون ارزشی به قیمت 2.5 میلیون پوند دارد. این تنها یکی از نمونههای تبدیل بناهای ناکارآمد به فضاهایی قابل سکونت و بهره برداری در خارج از ایران است. حال آنکه تعداد بیشماری آبانبار و بناهای قدیمی ایران با وجود امکان استفاده مجدد، رها شده و در گذر زمان از بین رفته و تخریب شدهاند.
خانوادهی هریس(Harris) برج آبی Lymm را در سال 1997 با ایدهی تبدیل یک (نشان شهری) لند مارک دوست نداشتنی و متروک به خانهی خانوادگیشان خریداری کردند تا بدین ترتیب از آیندهی این برج که اتفاقا در لیست ساختمانهای درجه یک انگلیس هم نیست و جز لیست درجه دو هست، محافظت کنند. این خانواده به طور خستگی ناپذیر کار کرد تا با مذاکرات پیچیده و بودجهای که کم کم به پروژه تزریق شد این پروژه با 5 طبقه و 1900 متر مربع زیربنا به مرحلهی اجرا برسد.
کار پروژه بالاخره در ژوئن 2002 با همکاری گروه معماران الیس ویلیامز (Ellis Williams Architects)، شروع شد و با نقل مکان خانواده به این خانه در تابستان 2004 پایان یافت.
این لند مارک 130 سالهی درجه دو دارای ویژگیهای معماری و تاریخی قابل توجهی است. اکنون این برج به یک خانهی منحصر به فرد با یک جکوزی روی سقف برای خانواده تبدیل شده است. هدف این پروژه ترکیب طراحی معاصر با جلوههای تاریخی بود که نتیجهاش جزییات ساده و قدرتمند پروژه شد.
اکستنشن جدیدی که دور بنای قدیمی را فراگرفته است، از شکل هشت ضلعی برج پیروی میکند تا مانع رشد درختان اطراف نباشد. تغییر تراز در طرح باعث میشود تا نقش هر فضا مشخص باشد، فضاهایی که بر اساس کارکردشان و تغییر کیفیت نور طبیعی، زمانی که خورشید در طی روز از سمتی از برج به سمت دیگر میرود، در سایت جایگذاری شدهاند. آشپزخانه از نور صبحگاهی و اتاق غذاخوری از نور غروب بهره میگیرد، همچنین سالن تابستانه در وسط، رو به جنوب قرار دارد که بیشترین استفاده از نور میانهی روز را میبرد. پنلهای شیشهای وسیع سازهای استفاده شده در نما که از اتلاف انرژی جلوگیری میکنند به فضاها اجازهی تماس حسی با طبیعت و فصلها را میدهند. خانه به رنگ سفید است، منحنیهای پیوستهی سفید بنا موجب خلق و تاکید بر فضاها و همچنین شکل گیری بنا و مشخص کردن زمان روز و فصلهای سال میشوند. تمام سطوح پروژه سفید است، حتی برای کف از رزین سفید استفاده شده است. رنگها توسط نورپردازی به فضا اضافه شدهاند که از محورهای اصلی طراحی بوده است. اتصالات نوری بسیار کمی وجود دارند به همین ترتیب تقریبا همهی نورها پنهان و غیر مستقیم هستند.
برای دستیابی به این بیان فرمی مستقیم در واقع تلاش زیادی انجام شد. این فرم بخاطر تنبلی یا کم جراتی نبود، زیرا هرچه بیشتر شما درهم ریختگیهای غیر ضروری را کاهش دهید و حذف کنید، استانداردهای شما بیشتر مشخص میشود. تمرکز مطلق حاد را بر چیزهای بجا مانده باید گذاشت تا به کمال برسند.
این خانه یک مقاله عالی دربارهی مدرنیسم متین است. شاد در زمینهی تاریخی خود، درحالیکه بر معماری حساس معاصر متمرکز شده است و باز تولید یا تقلید ادبی از آن به آسانی ممکن است. ساختار جدید در تامل با ساختار قدیمی کار میکند و حس و ظاهر با کیفیتی دارد که ناشی از بکار بردن دقیق و حساس متریالها و فضاهای داخلی است. برج آبی Lymm ، بدون شک، معیار یک معماری خوب است.