جـوایـز طـراح جـوان آسیـا (Asia Young Designer Awards: AYDA)

گزارشی از برگزاری سومین دوره‌ی مسابقه ی معماری جوايز طراح جوان آسيا در ايران همزمان با دوازدهمین دوره‌ی مسابقه آسیایی

برگزار کننده: شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان

جوایز طراح جوان آسیا (AYDA) اولین بار در سال 2008 میلادی توسط شرکت رنگ نیپون با دیدگاه پرورش نسل بعدى استعدادها به وجود آمد. این مسابقه، سکویى است جهت الهام گرفتن دانشجویان معمارى و طراحى داخلى که قصد دارند سطح مهارت‌هاى خود را از طریق ایجاد فرصت‌هاى آموزشى و همچنین برقرارى ارتباط با صاحبان صنایع کلیدى و معماران پیشگام بالا ببرند. جا دارد در اینجا از مدیر عامل محترم شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان  و بنیان گذار این مسابقه درایران جناب آقای سام صانعی به جهت تلاش و هزینه بسیار و مدیریت حرفه ای جهت راه یابی دانشجویان ایرانی به این رویداد کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشیم.

بدین طریق AYDA یک جامعه از معماران حرفه‌اى و طراحان داخلى، جوامع صنعتى، با همکارى دانشکده‌هاى معمارى، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان طراحى را به وجود آورده است. این مسابقه از آن پس رشد نموده و امروزه به عنوان یکى از بزرگترین مسابقات طراحى در آسیا در میان 15 کشور خود را به ثبت رسانیده است. کشورهایی که هم اکنون به صورت سالیانه مسابقه در آنها برگزار می‌شود عبارتند از: مالزى، سنگاپور، تایلند، فیلیپین، اندونزى، ویتنام، هنگ‌کنگ، چین، ژاپن، ایران، پاکستان، بنگلادش، هند، تایوان و سریلانکا.

این رویداد در طول سال‌ها، هزاران دانشجوى طراحى جوان با استعداد را، با ایجاد موقعیت‌هاى برقرارى ارتباط با سخنرانان و داوران سرشناس در صنعت طراحى تحت تأثیر قرار داده است. شرکت‌کنندگان در این مسابقه علاوه بر اخبار و اطلاعات دست اول این صنعت، آموزش‌هاى ارتقای مهارت را از طریق کارگاه‌هاى آموزشى مختلف و معماران مجرب و سخنرانان با تجربه به دست مى‌آورند و از تجربیات هم‌‌دوره‌ای‌های برون مرزى خود نیز بهره مى‌برند.

در ایران نیز این مسابقه از سال 1396 توسط شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان برگزار می‌گردد. این رویداد از نخستین مسابقاتی است که بین المللی بوده و مختص دانشجویان معماری و طراحی داخلی برگزار شده است و از این حیث جزء پیشروان در حوزه‌ی مسابقات معماری به حساب می‌آید. سومین دوره‌ی رقابت نیز در سال 1398 بر اساس تقویمی دقیق و از پیش اعلام شده به اجرا درآمد. موضوع مسابقه براساس تم آسیایی امسال، آینده‌ی پایدار (Sustainable Future) اعلام شده بود. همچنین در این دوره، طراحی داخلی نیز به دسته‌بندی مسابقه اضافه شد و از 7 داور متخصص و سرشناس جهت قضاوت آثار دعوت شد. با کوشش برگزارکننده، قریب 17 نشست تخصصی پیرامون مسابقه و موضوع آن در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سرتاسر کشور با همراهی و سخنرانی داوران و منتورهای سرشناس برگزار شد. دانشجویان ایرانی این فرصت را داشتند که امسال از همراهی 15 منتور نیز بهره‌مند گردند.

جلسات داوری طبق تقویم اعلام شده در تاریخ‌های مشخص در دفتر شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان در تهران برگزار شد. در این جلسات همه‌ی داوران به جد حاضر شدند که عبارتند از آقایان علیرضا مشهدی میرزا، نیما مکاری و شورش عابد برای بخش معماری و حمید فتوره‌چیانی، مجید فتوره‌چیانی و رضا مفاخر در بخش طراحی داخلی. علاوه بر ایشان وحید قبادیان به عنوان رئیس هیأت داوران نیز در این جلسات حاضر بودند. داوری بر اساس اصول حرفه‌ای به صورت کامل فیلمبرداری شد و داوران در طی دو روز به قضاوت آثار برای انتخاب فینالیست‌ها پرداختند. در گام بعدی از دانشجویان فینالیست برای دفاع از آثار خود دعوت رسمی به عمل آمد. جلسات دفاع دانشجویان شرکت کننده، فرصت کنکاش بیشتر بر مبانی فکری آثار بود. در نهایت، داوران با جمع‌بندی و نگارش بیانیه به قضاوت خود پایان دادند. مراسم اعلام برندگان و اهدای جوایز مسابقه دانشجویى طراح جوان آسیا (AYDA) در ایران همزمان با دوازدهمین دوره‌ی این مسابقه در آسیا، در روز 24/10/98 در تالار آبى مجموعه ی فرهنگى تاریخى نیاوران با حضور آقای سام صانعی بنیان‌گذار این مسابقه در ایران، هیآت داوران و جمعی از شرکت‌کنندگان برگزار و طى آن برگزیدگان این دوره معرفى شدند. سرانجام با رأی نهایی داوران، رتبه‌های نخست در دو شاخه‌ی معماری و طراحی داخلی اعلام و تندیس و تقدیرنامه‌ها اهدا گردید.

از جناب آقای دکتر قبادیان که ریاست هیئت داوران در ایران را به عهده گرفتند و داوران محترم آقایان علیرضا مشهدی میرزا،شورش عابد و نیما مکاری که با صرف وقت گرانبها و دانششان ما را همراهی نمودند و همچنین از حمایت های مجله هنر معماری در این دوران بی نهایت سپاسگزاریم واز جناب آقای دکتر احمدی که از اولین دوره برگزاری این مسابقات در ایران در گروه داوری حضور داشتند و همواره بی دریغ در کنار ما بودند و‌ما را از راهنمایی های ارزشمند بهره مند ساختند قدر دانی می نماییم.

شرکت رنگ نیپون برندگان  مسابقه بین المللیجوایز طراح جوان آسیا ۲۰۱۹/۲۰۲۰ را اعلام می نماید

 ۱۰ جولای ۲۰۲۰-در دوازرهمین دوره جوایز طراح جوان آسیا (AYDA) رنگ نیپون عنوان طراح جوان آسیای سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰ به Lin Honghan از چین و Greta Elsa Nurtiahia از اندونزی که در رقابت با شرکت کنندگان از میان ۱۵ موقعیت جغرافیایی در دو حوزه معماری و طراحی داخلی پیروز شدند،اعطا نمود.

مسابقه امسال که نخستین رویداد مجازی جوایز طراح جوان آسیا به دلیل محدودیت های Covid-19 بود به منظور ایجاد شور و نشاط همیشگی چون گذشته توسط رنگ نیپون در جهت پرورش نسل بعدی طراحان برگزار گردید.

در پایان این رقابت مجازی هر دو برنده مقام اول جایزه ای به ارزش بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار آمریکا شامل موقعیت حضور در یک‌ دوره ۶ هفته ای کاملا تامین شده توسط شرکت رنگ نیپون در دانشکده طراحی دانشگاه هاروارد در بوستون ماساچوست در ایالت متحده آمریکا را کسب کردند.

در سومین سال حضور ایران در مسابقه جوایز طراح جوان آسیا در میان ۱۴ کشور با سابقه آقای امیررضا قدیری فینالیست بخش معماری از ایران موفق به کسب جایزه بهترین طرح پایدار(Best Sustainable design) شد.شرکت رنگسازی نیپون و ایرانیان بنیان گذارو برگزار کننده این مسابقه در ایران ، این افتخار را به ایشان و جامعه معماری ایران تبریک گفته ، آرزوی توفیق روز افزون برای ایشان دارد.

موضوع رقابت بین المللی امسال آینده پایدار Forward: a sustainable Future) ) برای شرکت کنندگان چالش منحصر به فردی در نمایش طرح های خود با به کارگیری عناصری در جهت پایداری عملکردی و اجتماعی ایجاد کرد.

در تلاش برای شکستن مرزهای مفاهیم طراحی فعلی ،رنگ نیپون و AYDA  قصد دارد که نسل های بعدی معماران و طراحان داخلی را به نحوی پرورش دهند تا باعث کاهش اثرات منفی به محیط و در نهایت بهبود کیفیت زندگی شوند.

طرح برنده توسط Greta Elsa Nurtiahia از اندونزی مضمون را با “Rumah Kopi” مجسم کرد در حالیکه Lin Honghan از چین با تلفیق فرهنگ سنتی با مفاهیم طراحی مدرن در «رویای شیرین در باغ» به خوبی مفهوم پایداری را ترسیم کرد.

شرکت کنندگان در رقابت مجازی امسال موفق به نمایش نوآوری های عالی و مفاهیم قوی و تعاملات اجتماعی به ویژه در این دوران بلاتکلیفی شدند.در طراحی های آنها نه تنها مهارت فنی بلکه مهم تر از همه درک عمیقی از پایداری محیط زیست به آنچه برای تغییر طراحی آینده،یعنی همان چیزی که اساس موضوع امسال بود دیده می شد.

داوران یک تجربه دشوار اما ارزشمند در مورد تک تک شرکت کنندگان داشتند اما نهایتا ما به کار چشمگیر طراحان در تمامی ۱۵ کشور افتخار می کنیم.

یکی‌ از داوران در بخش طراحی داخلی و بنیان گذار PT Elenbee Cipta Desain گفت  Greta Elsa Nurtiahjaبا جزئی نگری بالا در طراحی خود از سطح انتظارات در این رقابت فراتر رفت .

Paul Noritaka Tange یکی از داوران بخش معماری و رئیس ارشد معماران اصلی شرکت های تانگه گفت،ورودی های امسال برای من‌بسیار جالب و متنوع بود،برخی از نوشته ها بسیار شاعرانه و تاریخی بودند و این ثابت می کند که شرکت کنندگان در تحقیق درباره محیط و چگونگی پرداختن به موضوعات مختلف زیست محیطی عمیق شده اند.

علیرغم دشواری داوری طرح های متنوع از کشورهای مختلف تصور می کنیم که انتخاب های نهایی بسیار متمایز و هیجان انگیز بودند.

با توجه به شیوع Covid-19 رنگ نیپون تصمیم گرفت برندگان امسال را از طریق مراسم مجازی اعلام نماید و فینالیست های گروه طراحی داخلی و گروه معماری به ترتیب در تاریخ ۸ و ۹ جولای در جلسه با داوران محترم بین المللی مورد داوری قرار گرفتند و به سوالات داوران پاسخ دادند.

مراسم زنده اعلام برندگان و اهدا جوایز از طریق Zoom در تاریخ ۱۰ جولای ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران برگزار گردید.

Wee Siew Kim مدیر عامل گروه NIPSEA Management company گفت:طی ۱۲ سال گذشته جوایز طراح جوان آسیا با تعهد ما به نوآوری و‌پایداری وفادار ماند با القای حس عمیق مسئولیت پذیری و‌پاسخگویی در این طراحان جوان ما معتقدیم که با گذشت زمان آنها با پیشرفت های حرفه ای خود در پیشرفت های اجتماعی و محیطی در جامعه سهیم خواهند بود.ما به شبکه ای که ساخته ایم افتخار می کنیم و متخصصان صنعت و طراحان با استعدادی از کشورهای شرکت کننده را به هم ‌متصل می کنیم.

AYDA رنگ نیپون در آگست و اکتبر سال جاری وبینارهای بین المللی برگزار خواهد کرد که متخصصان‌ صنعت معماری و طراحان جوان دانش و استعدادهای خود را به اشتراک خواهند گذاشت.

امیررضـا قدیـری

برنده جایزه بهترین طرح پایدار در مسابقه فینال بین المللی AYDA

امروزه گسترش بیابان یکی از تهدیدات اصلی علیه جوامع آسیب‌پذیر و در حال توسعه است. بیابان‏زایی  می‌تواند با گسترش دامنه ی خود، باعث معضلات زیادی، از جمله خشکسالی، قحطی، طوفان‌های شن، ریزگرد‌ها و غیره شود، و پایداری یک مجموعه ی زیستی را از هر سه جهت اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به خطر بیاندازد.

یکی از موانع اصلی در برابر گسترش بیابان‏ها، سکونتگاه‏های انسانی است که با ایجاد فضای سبز مصنوعی، کشاورزی و با ایجاد رطوبت در سطح زمین‏های خشک باعث تثبیت خاک و عدم گسترش بیابان ‏شود و در عین حال ترک زمین‏های کشاورزی و عدم زراعت باعث پیشروی تصاعدی بیابان می‏شود.

مهم ترین عامل ایجاد بیابان فاکتور کمبود آب است که با عدم مدیریت صحیح در کشور‏های در حال توسعه به شرایط بحرانی رسیده است. این در حالی‏ است که تمدن‏های این حوزه ی جغرافیایی سابقه ی موفق و طولانی در مدیریت توزیع و انتقال آب در عین حفظ تعادل و تعامل با طبیعت دارند.

سرانه ی تولید پساب در ‏هر روز عددی حداقل بیش از 50 لیتر است (مناطق خشک) و از هر یک لیتر پساب تولیدی 96 درصدش، آب قابل تصفیه و استفاده ی مجدد است. عدم بازچرخانی آب به منبع برداشت و انتقال پساب و روان‏آب‏های شهری به مکان‏هایی بسیار دورتر از محل برداشت آب، یکی از این استراتژی‏های نادرستی است که باعث ناپایداری آبی و به تبع آن ناپایداری اکولوژیک می‏شود. یکی از دلایل این راهبرد برای رویارویی با فاضلاب، خطر آلودگی محیط‌زیستی انسان است و هزینه‏ی ساخت تصفیه خانه‏های آب هم معمولاً بسیار زیاد است تا جایی که در اکثر مواقع برای شهرهای کوچک مطلقاً توجیه اقتصادی ندارند و ترجیح مسئولان شهری به انتقال این آب به خارج از شهر و نقاط دوردست است و متاسفانه از این آب‏ها در حواشی شهر‏ها استفاده کشاورزی هم می‏شود که بسیار خطرناک است. 

شهر زابل به عنوان یکی از شهرها با پایین‏ترین سرانه ی فضای سبز که چندین بار به علت هجوم ریزگرد‏ها در صدر آلوده‏ترین شهرهای جهان قرار گرفته است، از این وضعیت مستثنی نیست. این منطقه که زمانی چمنزار بوده، امروزه به علت خشک شدن دریاچه ی هامون با مشکلات زیادی از جمله گسترش بیابان و خشک شدن زمین‏های زراعی و کمبود شدید آب و فضای سبز دست و پنجه نرم می‏کند. در این طرح تلاش شده مجموعه‏ای در زابل تصویر گردد که به‏ جای دفع آب سعی در استفاده ی مجدد از آب فضلاب و تصفیه ی آن در مقیاس محله‏ای داشته باشد. برای این منظور وتلند‏های مصنوعی که با روش گیاه‏پالایی عمل می‏کنند پیشنهاد شده است، که روشی طبیعی و کاملاً مطمئن برای استفاده ی مجدد آب تصفیه شده در فضای سبز و کشاورزی است. این طرح با تامین آب مورد نیاز فضای سبز محله‏ای، ضمن کمک به آسایش روانی و محیطی می‏تواند شرایطی برای کنترل ریزگرد‏ها هم فراهم کند. در واقع ریزگردها بر خلاف آلودگی‏های شیمیایی به‌راحتی با فیلترهای طبیعی کاهش می‏یابند که در طرح مجموعه‏ای از بادگیرها با الهام از کولک‏ها (مختص سیستان) در نظر گرفته شده که باد را از میان فیلتری از پوشش گیاهی عبور می‏دهند و تصفیه می‏کنند. 

تمرکز ‘We Shall Stay’ بر باز استفاده از پساب شهری در همان محل مصرف شده برای مقابله با بحران بیابان زایی است. گسترش بیابان مانع اصلی در ایجاد زندگی پایدار در زابل است و به تبع آن هرسال جمعیت بیشتری شهر را ترک می کنند.
طراحی قدیری با در نظر گرفتن چالش های زیست محیطی که زابل با آن روبرو می باشد رویکردی ارزان قیمت در حل مشکلات ساکنین در پیش گرفته و همچنین او معتقد است این طرح قابلیت سازگاری با مناطق دیگر با آب و هوایی مشابه را نیز دارد.