معرفی کتاب طراحی مراکز درمانی آموزشی دیابت تألیف کسری امیری و حسن اصانلو


همه ي ما ميدانيم معماري در محيط شكل ميگيرد، و از اين رو، شناخت كليه عوامل محيطي، جغرافيايي و انساني براي پي ريزي بنيان هاي تاثير گذار بر كالبد، لازم و ضروري است.

باتوجه به توسعه جهانی از جمله بعد بهداشت، بشر در قرن­های اخیر توانسته است برخی از امراض را درمان و به پژوهش درمانیه بیماری­های ناعلاج بپردازد. و چون در کشور ما بعد آموزشی و در مانی از یکدیگر گسسته هستند، عوامل دچار سردرگمی شده­اند.

علی ایهال می‌توان با اقدام متخصصین درمانی و آموزشی امکان به وجود آمدن مجموعه‌ای کامل اعم از پژوهش، آموزش، مراقبت، فروش و درمان را در مجموعه‌ای چند عملکردی به وجود آورد. باتوجه به نحوه­ی زندگی مدرن در قرن اخیر در زمینه خدمات رسانی کلان، دیگر بشر برای بدست آوردن احتیاج­های خود نیاز به تلاش­های پر دردسر درمانی ندارند و با فراهم کردن مجموعه­هایی چند خدماتی می‌توان نیازهای انسان را برای درمان خود سهل کرد.

در بخش­های درمانیه گذشته برای رفع بیماری­های مربوط به دلیل کمبودهای امکانات و تجهیزات به ناچار از درمانگاهی به بیمارستانی انتقال می­افتیم که این خود باعث از بین رفتن انرژی و تأخیر در زمان و. . . می‌شود.

در این پروژه سعی بر این شده است که ملزومات مورد نیاز به همراه فضاهای مربوط به این ملزومات، و ارایه خدمات کاربردی چه در زمینه درمان دیابت و چه در زمینه­ی آموزش و پرورش، متخصصانی در این زمینه پرورش دهیم.

روند این  کتاب  به گونه‌ای است که سرانه­ی سالانه­ی مبتلایان به این بیماری از وزارت بهداشت و درمان و درصد ناآگاهی مراقبت از این بیماری به همراه مطالعات و تحقیقات از کادرهای مجرب و تخصصی بیمارستان­های خصوصی و دولتی درمانی شکل گرفته است.

روش انجام این  کتاب  با در نظر گرفتن محل مناسب سایت بیمارستان، موقعیت قرارگیری ساختمان داخل سایت مقدار تراکم جمعیت و دسترسی­های اطراف سایت، برای رسیدن به فضایی درمانی مناسب برای سهل کردن درمان، جهت بیماران دیابتی.

رعايت اصول و ضوابط فنی و مهندسی در بیمارستان­ها و مراکز درمانی، ضامن سهولت در روابط فضاها و گردش کار، ارتقاء کیفیت خدمات رسانی، افزايش رضايت پرسنل و ارباب رجوع و همچنین صرفه جويی در هزينه­های ساخت و نگهداری خواهد بود. با توجه به اين امر و نقش حساس اين مراکز در هنگام بروز حوادث و بحران­های طبیعی و غیرطبیعی، و به منظور کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث و بلايا، اعمال ضوابط و استانداردهای فنی و مهندسی در کلیه بیمارستان­ها و فضاهای درمانی الزامی است. و در مرکزآموزش و درمان دیابت سعی بر این شده تمامی ضوابط درمانی متناسب با بیماران دیابتی رعایت شود.

در مجموع طرحی که مدنظر ما هستش ساختمانی تخصصی برای دیابت می‌باشد به شرح این که دو عملکرد رمانی و آموزشی با هم ادغام شده­اند برای پاسخگویی به دیابتی­ها و آموزش مدارا با بیماری دیابت.

در طرح مرکزآموزش و درمان دیابت فضاهای سبزی جدا از سایر بیمارستان­ها طراحی شده برای حفظ آرامش و اوقات استراحت کادر درمانی، آموزشی، و بیماران با 3 طبقه‌ای که خدمات آموزشی و درمانی ارائه می‌دهد.


درمانگاه یا کلینیک ، اگر از تعاریف دولتی درمانگاه یا کلینیک بگذریم ، درمانگاه به عنوان یک سامانهء درمانی در دسترس عام ، میتواند یار کمکی خوبی برای اهداف درمانی سلامت محور و یا برعکس ،  بستری محور باشد . هر چقدر تعداد و حجم و عملکرد درمانگاهها غنی تر و کیفی تر باشد ، در نهایت اقتصاد خرد و کلان مباحث درمانی توجیه پذیر تر خواهد بود

درمانگاه تخصصی شکل تکامل یافته و هدف دار تر درمانگاهها میباشد . در این نوع از درمانگاههای سرپایی ،  چند نوع تخصص حول یک موضوع می توانند خدمات مناسبی را به بیماران ارائه نمایند . البته از نظر صرفه جویی در وقت بیماران ، صرفه جویی در ایاب و ذهاب ، صرفه جویی در تجهیزات پزشکی و … این مراکز درمانی بهتر و بیشتر بایستی پشتیبانی دولتی بشوند . ضمن آنکه در مواقع بحران های سلامتی ، این گونه مراکز توانمندی ارائه و تولید خدمات متمرکز تر و منسجم تری را خواهند داشت.

واحد پاراکلینیکی شامل ( رادیولوژی – آزمایشگاه – فیزیوتراپی – داروخانه )   در کشورهایی که صاحب یک نظام قدرتمند و حرفه ای در بحث بهداشت و درمان هستند ، مکان یابی و آمایش سرزمینی واحدهای پاراکلینیکی شان ،  بدلایل اقتصادی و سلامتی ، معقول تر و هدف دارتر خواهد بود . البته متاسفانه در کشور ما انواع مراکز رادیولوژی – آزمایشگاه – فیزیوتراپی و … بدون ضرورت شناسی ملی ، به صورت لجام گسیخته با تاراج ارز ملی کشور به همراه انبوه تجهیزات گرانقیمت خارجی شکل گرفته و بدلیل عدم رقابت علمی سالم ، به صورت مضاعف ، بر پیکر نظام سلامت کشور و اقتصاد بیماران ، فشار مالی و اجتماعی و پرسنلی وارد آورده است

مجتمع درمانگاهی یا پلی کلینیک    اگر بتوان درمانگاهها و درمانگاههای تخصصی را مطابق با اهداف آن و در یک نظام سلامت ، سالم ، ساماندهی کرد ، می توان گفت به مجتمع درمانگاهی نیازی نیست . ولیکن تا زمانی که درمانگاههای تخصصی بدلیل عدم انطباق با اهداف علمی ، نمیتوانند جایگاه واقعی خود را در بهبود ی بیماران و نیز سلامت و صرفهء اقتصاد درمان بدست آورند ، بهتر است از مجتمع های درمانگاهی یا پلی کلینیک ها حمایت شود که هم قادرند تمامی اهداف آنها را انجام دهند و هم قابل کنترل تر هستند

بیمارستان   یک واحد تخصصی پزشکی است که معمولا در رده  شهرستان به بالا مستقر بوده و حداقل دارای 4 بخش داخلی ، جراحی ، کودکان ، زنان و زایمان می باشد . بیمارستان باید دارای دو بخش آزمایشگاه و رادیولوژی نیز باشد و برای تمامی بخش ها پزشک متخصص مربوطه را داشته باشد . این خلاصه ترین و مشترک ترین تعریف از یک بیمارستان  محسوب می گردد . بیمارستان ها در ده ها آیتم دارای تعاریف مختلف خواهند بود که همگی آن تعاریف درست هستند ولی کامل نیستند.

بیمارستان تخصصی   مفهوم بیمارستان تخصصی قبل از این که یک تعریف علمی  و کاربردی در جامعه بیمارستانی باشد ، یک اصطلاح برای بازار و مردم عادی است . زیرا تفاوت هر تخصص با تخصص دیگر شاید از نظر امکانات و تجهیزات بعضا ده ها برابر باشد . به همین  دلیل نمی توان از این منظر بیمارستان ها را در دسته بندی منطقی قرار داد . به هر حال با توجه به رایج بودن این اصطلاح ، تعریف بیمارستان تخصصی چیزی شبیه بیمارستان های ناحیه ای بالاتر از سطح یک می باشد که در یک تخصص قابلیت پذیرش و بستری کردن بیمار را داشته باشد.

بیمارستان فوق تخصصی  نیز همانند بیمارستان های تخصصی بوده با این تفاوت که در یک یا چند رشته امکان خدمات دهی در سطح فوق تخصص را داشته باشد . به صرف فوق تخصصی بودن این نوع بیمارستان ها نباید مثلا پیچیدگی یا عظمت یا تعداد تخت بالا برای آن متصور بود . بلکه بایستی بررسی شود که در چه رشته ای فوق تخصصی می باشد . مثلا تفاوت سرمایه گذاری و تجهیزات و نیروی انسانی در بیمارستان فوق تخصصی قلب با یک بیمارستان فوق تخصصی چشم یا پوست شاید ده ها برابر در هر نوع کمیتی باشد . به همین دلیل استفاده از عناوین فوق تخصصی برای بیمارستان سازان نشانگر تفاوت آن چنانی نبوده و قالب این گونه بیمارستان ها همانند بیمارستان های ناحیه ای سطح دو و بالاتر می باشد.

مجتمع بیمارستانی در حالی که در گذشته های دور نیز بیمارستان هایی با بیش از هزار تختخواب وجود داشته اند ، ولیکن با توجه به پیچیدگی های اقتصاد درمان ،  در عصر حاضر ، اداره یک بیمارستان با بیش از هزار تخت بستری در صورتی که به چند بیمارستان کوچکتر تبدیل شود راحت تر خواهد بود . امروزه بحث ایجاد مجتمع های بیمارستانی بدلیل برخورداری از روش های بهروری در تولید درمان از یک طرف و جلب رضایتمندی بیماران در ارائه کامل تمامی درمان ها در یک مرکز ، از طرف دیگر ، کاری عاقلانه محسوب می گردد . در مجتمع های بیمارستانی معمولا بیش از یک بیمارستان ، تا حداکثر 5 واحد بیمارستانی در یک محل و کنار هم مشغول خدمت دهی بوده و سعی می شود هر بیمارستان قسمتی از وظایف و تخصص های درمانی را عهده دار گردد . این مجتمع ها دارای کلیه بخش ها و فضاهای درمانی یک بیمارستان  به صورت مستقل می باشند و حتی در سیستم پرستاری و کادر درمانی نیز استقلال دارند . لیکن در پشتیبانی های عمومی وآمادی و همچنین خدمات فوق تخصصی تشخیصی یا پارا کلینیکی  ، بعضا از یک مجموعه واحد بهره برداری خواهند نمود .


با توجه به اینکه دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می‌آید. انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی و نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل می‌نماید. تاکنون علت بروز این بیماری کشف نشده است ولی گمان می‌رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی همچون چاقی و بی‌تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش مؤثری داشته باشد. در نتیجه با تولید نشدن و یا عدم تولید انسولین در بدن که سبب بالا رفتن قند خون می‌شود دیابت گویند.

در ضوابط معماری درمانگاه توجه به نکات زیر الزامی است: ۱) سایت، ۲) طرح جامع، ۳) همسایگی ها، ۴) دسترسی، ۵) طرح و نقشه ساختمان، ۶) تعامل بین عناصر معماری داخلی و خارجی ساختمان درمانگاه، ۷) خروجی های اضطراری، ۸) طراحی اتاق ها، ۹)دیوارها، درب ها و پنجره ها، ۱۰) اتاق های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، ۱۱)مبلمان، ۱۲) تجهیزات پزشکی.ضوابط معماری درمانگاه برای طراحی و تقسیم بندی فضاهای کلینیک عبارتند از: ۱) طراحی فضاهای دسترسی عمومی که از آن جمله اند پارکینگ، رمپ دسترسی ویلچر، آسانسورها، سرویس های بهداشتی، اتاق معاینه و مشاوره، ۲) داروخانه و خدمات درمانی، ۳) فضاهای بستری و اتاق های انتظار، ۴) دفاتر پذیرش و فضاهای اداری، ۵) فضاهای خصوصی برای مشاوره توسط روانشناسان، ۶) ابعاد اتاق درمانگاه بایستی به راحتی بیمار و یک همراه را در خود جای دهد، همچنین فضای کافی برای حضور پرستار یا پزشک به طور همزمان باشد.

در نقشه معماری درمانگاه رعایت نکات زیر الزامی است:۱) جهت گیری مطلوب ساختمان ضروری است،۲) در نقشه معماری درمانگاه بایستی سطوحی طراحی شود که مناسب برای ورودی ها و دسترسی به فضای داخلی باشند، ۳) پلان معماری با توپوگرافی سایت به صورت یکپارچه ترکیب شود و حس تعلق به مکان و ترکیب با همسایگی رعایت شود، ۴) در نقشه معماری ارتفاع، حجم و نورگیرها بایستی با توجه به محیط پیرامونی در نظر گرفته شود، ۵)فضاهای سیرکولاسیون و مناطق اشتراکی در نقشه طرح درمانگاه به عنوان مکان هایی برای درمان و آرامش باشند، ۶) در پلان معماری از راهروهای باریک و طویل بدون نور روز و یا عدم وجود دید و منظر به سمت بیرونی پرهیز شود، ۷) فضاهای معماری بایستی به صورت دنباله ای از مکان های جذاب با درجه ای مناسب از محصوریت باشند،

بررسی احتیاجات و خواسته های یک بیمارستان بر اساس سطح زیر بنا – تعداد تخت- بخش های مورد نیاز  دارای مراحل زیر است:

1-انتخاب زمین بیمارستان:

محل بیمارستان باید دور از سر وصدا و آلودگی هوا با دسترسی ترافیکی مناسب باشد.

سطح زمین بیمارستان (با در نظر گرفتن محوطه سازی) باید مساوی یا بزرگتر از 75متر مربع – برای بیماری های واگیر دار بیش از 150-200 متر مربع برای هر تخت میرسد.

2-سطوح بیمارستان ها و اندازه های آن

مساحت هر بیمارستان با توجه به تعداد تخت مورد نیاز و با توجه به خصوصیات جمعییت و اقلیم های مختلف و نوع بهداشت آنها متفاوت میباشد مثلا در انگلستان برای هر 1000 نفر 3 تخت منظور میشود.

حجم کلی و مساحت مورد لزوم برای هر تخت 120-125 متر مکعب فضا در نظر گرفته میشود.

انواع بیمارستان ها بر اساس عملکرد و تعداد تخت ها:

1 – بیمارستان های عمومی کوچک حد اکثر 500 تخت با قسمت های جراحی

2- بیمارستان های عمومی ناحیه ایی حد اکثر 600-1200 تخت با کلیه ی فضاهای مورد لزوم بیمارستان های کوچک

3- بیمارستان های تدریسی علاوه بر خصوصیات موارد فوق دارای بخش آموزشی و تحقیق دانشجویان دانشگاه ها نیز باشد.

4- بیمارستان های تخصصی

3-تقسیم بندی بخش ها:

بخش های مختلف یک بیمارستان با توجه به چهار مشخصه اساسی تقسیم بندی میشوند:

1-جنسیت

2- سن

3-نوع(عمومی-خصوصی)

4-نوع  بیماری

بطور کلی هر بیمارستان دارای چهار بخش زیر است:

معالجات و معاینات

اداری

استاسیون ها ( محل نگهداری بیماران بستری)

تدارکات

معماری بیمارستان

قسمت بندی و تعین محدوده

یک بیمارستان عمومی به بخشهای مراقبت، معاینه و درمان، انبار و محل نگهداری موقت زباله، اداری و فن آوری تقسیم می‌شود. قسمت‌های اقامتی و احتمالا بخش‌های آموزشی و پژوهشی و همچنین بخشهای حمایتی برای عملیاتهای خدماتی نیز در یک بیمارستان عمومی وجود دارند.

انواع بیمارستانها

بیمارستانها را می‌شود به گروههای زیر تقسیم کرد: کوچکترین (تا 50 تخت)، کوچک (تا 150 تخت) استاندارد (تا 600 تخت) و بزرگ. حمایت کنندگان مالی بیمارستانها ممکن است دولت، بنیادهای نیکوکاری یا خصوصی یا ترکیبی از اینها باشند. بیمارستانها را می‌توان از جهت نوع فعالیت به بیمارستانهای عمومی، تخصصی و دانشگاهی تقسیم کرد.


سخن نویسنده

همه ي ما ميدانيم معماري در محيط شكل ميگيرد، و از اين رو، شناخت كليه عوامل محيطي، جغرافيايي و انساني براي پي ريزي بنيان هاي تاثير گذار بر كالبد، لازم و ضروري است.

یک وقتهایی پیش میاید که ادم احساس میکند اگه این بود و این شکلی بود بهتر نبود؟.مثلا همین ماشین سواری را ببینید از روزی که اختراع شد هر لحظه و از هر نظر تغییراتی نمود تا الان و هرچه زمان میگذرد با شرایط و خواست ما هماهنگ تر میشود. واین نشانه ی پیشرفت و تکامل و شتاب در خواست ما انسانها است. بنابراین یکی از علل پیشرفت و تکامل نیاز است. واین نیاز برای من تبلور یکی از ارزوهایم برای بیمارانی چون من بود که  سهولت در انجام کارهای مرتبطم جوانه زد. امیدوارم دوستان سرمايه گذار و معماران با خواندن این کتاب بتوانند در اینده به اینگونه بیماران یاری رسانند. و اما جرقه ی این فکر از انجا بر ذهنم  زده شد که شروع به خواندن معماری نمودم. و اینچنین شد که9ساله بودم متاسفانه بیماری دیابت نوع یک وابسته مستقیم به انسولین بر من عارض گشت.  ودر طول این سالها بغیر از زدن انسولین به درمانگاه­های مختلف برای پیشگیری از عوارض آن در سفر بودم.گفتم سفر بله رفتن از این گوشه ی شهر به ان گوشه ی شهرسفریست که ادمی را کسل و خسته می­کند، چه برسد به  بیماران کوچک و بزرگ که از شهر و روستاهای دورو نزدیک  بخواهند پیگیر بیماری دیابت و عوارض آن باشند. بله عزیزان  و چنین بر ذهنم نقش بست وای کاش انقدر از نظر مادی درتوانم بود که به عرصهی عمل میرساندم. ولی میدانم اینچنین خواهد شد البته باز میدانم تا آنروز نیازها در گسترش این بناها تکامل بیشتری خواهد کرد…

آرزوی بهبودی تمام بیماران را دارم، و اميدوارم كتاب پيش رو بتواند تاثير به سزايي در دانش طراحي معماري مراكز آموزشي و درماني به خصوص ديابت داشته باشد.


فهرست کتاب

پیشگفتار 15
هدف از طراحی مرکز آموزش و درمان دیابت 17
فصل1
مقدمه 25
فصل2
دیابت : مبانی و مفاهیم 29
دیابت یا بیماری قند 31
2ـ1ـ1ـ خودپایشی قند خون 31
2ـ1ـ2ـ دسته بندی و سبب شناسی دیابت 32
2ـ1ـ2ـ1ـ دیابت نوع یک، دیابت ناشی از واکنش ایمنی 32
2ـ1ـ2ـ2ـ دیابت نوع دو 33
2ـ1ـ3ـ دیابت بارداری 35
2ـ2ـ انواع دیگر دیابت 35
2ـ2ـ1ـ عوارض حاد 37
2ـ3ـ ریسک فاکتورها و غربالگری 38
2ـ3ـ1ـ دیابت نوع یک 38
2ـ3ـ2ـ دیابت نوع دو 38
2ـ3ـ2ـ1ـ ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو 39
2ـ3ـ2ـ2ـ تشخیص 39
2ـ4ـ پیشگیری 40
2ـ4ـ1ـ ورزش و دیابت 40
2ـ5ـ زخم‌های دیابتی 41
2ـ5ـ1ـ علایم زخم دیابتی 41
2ـ5ـ2ـ درمان 42
2ـ5ـ3ـ پرهیز غذایی 43
2ـ5ـ4ـ طول عمر بیماران دیابتی 44
2ـ6ـ دیابت در ایران 45
2ـ7ـ بررسی نیازهاي آموزشی بیماران دیابتی 45
فصل 3
شناخت عوامل مؤثر بر طراحی49
3ـ1 استقرار در محل مناسب 52
3ـ1ـ1 بررسی اقتصادی 53
3ـ1ـ2 تحلیل جمعیت منطقه 53
3ـ1ـ3 وضعیت فروشگاه‌های منطقه 53
3ـ1ـ4 جذابیت مراکز درمانی ـ بهداشتی برای مراجعین 53
3ـ2 عوامل بصری 54
3ـ2ـ1 تبلیغات 54
3ـ2ـ2 انواع ورودی‌های کلینیک 54
3ـ2ـ3 مصالح 54
3ـ2ـ4 نورپردازی 55
3ـ2ـ5 موسیقی 55
3ـ2ـ6 کارهای هنری 55
3ـ3 عوامل غیربصری 56
3ـ4 بررسی انواع فعالیت‌های تشکیل دهنده کلینیک تخصصی دیابت و غدد 56
3ـ4ـ1 فعالیت‌های خدماتی 56
3ـ4ـ2 فعالیت‌های درمانی 56
3ـ4ـ3 فعالیت‌های تفریحی 56
3ـ4ـ4 ضوابط و استاندارد‌های طراحی 57
3ـ4ـ5 پارکینگ 57
3ـ4ـ6 ساختمان های عمومی و معلولین 57
3ـ5 مشخصات اقلیمی تهران و منطقه قرار گیری مرکز آموزش و درمان دیابت 58
3ـ6 سازه و استراکچرمراکز آموزشی و درمانی دیابت 59
3ـ6ـ1 سازه بتنی 59
3ـ6ـ2 نقش بتن در ساختمان 60
3ـ7 طراحی ساختمانهای پیش تنیده و پس کشیده 61
3ـ7ـ1 معرفی سیستم پیش تنیده 61
3ـ8 طراحی با توجه به اجزای تشکیل دهنده فضاهای داخلی ساختمان 62
3ـ8ـ1 درسا مزایا و معایب بتن آرمه در یک سازه بتنی 63
3ـ9 مزایا و معایب بتن پیش تنیده 65
3ـ9ـ1 مزایای پیش تنیدگی 65
3ـ9ـ2 معایب پیش تنیدگی 66
3ـ10 مصالح در دسترس 66
3ـ11 مراحل اجرا 67
3ـ11ـ1 آرماتوربندی 68
3ـ11ـ2 نصب کابل‌ها و مهارهای انتهایی 68
3ـ11ـ3 نصب چیرها و تأمین پروفیل کابل ها 69
3ـ11ـ4 بتن ریزی 69
3ـ11ـ5 عملیات کشش 69
3ـ12سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش کلینیک 69
3ـ12ـ1 تهویه مطبوع بیمارستان 69
3ـ12ـ2 مسیر گردش هوا 70
3ـ12ـ3 فشار هوا 70
3ـ12ـ4 تصفیه هوا 71
3ـ13 عوامل مؤثردر طراحی مکان‌های حساس بیمارستانی 72
3ـ13ـ1 اتاق عمل 72
3ـ13ـ2 اتاق ريکاوري 72
3ـ13ـ3 بخش اورژانس 73
3ـ13ـ4 اتاق ايزوله 73
3ـ14 سيستم سقفی فن کوئل‌های ترکیبی با هواساز 73
3ـ15ویژگی‌ها 75
3ـ16 اندیشهی طراحی کلینیک دیابت و غدد 76
3ـ17 نمونه‌های خارجی بیمارستان و کلینیک از معماران صاحب نام 78
فصل4
معماری و طراحی داخلی دانشگاه علوم پزشکی85
4ـ35 طراحی دانشگاه پزشکی فینیکس 98
4ـ36 نمونه‌هایی از بهترین دانشگاه‌های معماری در جهان 112
4ـ36ـ1 دانشگاه هاروارد از بهترین دانشگاه‌های معماری در جهان 112
4ـ36ـ2 دانشکده هنر و معماری هاروارد 112
4ـ36ـ3 فضاهای داخلی دانشکده معماری هاروارد 114
4ـ37 مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) ایالت متحده آمریکا 116
4ـ38 دانشگاه ام‌ای تی، اولین بهترین دانشگاه معماری در جهان 118
4ـ39 دانشکده معماری دانشگاه کمبریج درانگلستان 119
4ـ39ـ1 ساختمان دانشکده معماری دانشگاه کمبریج درانگلستان 119
4ـ40 دانشگاه هنگ کنگ 122
4ـ40ـ1 ساختمان اصلی دانشگاه هنگ کنگ 123
4ـ41 مؤسسه معماری کالیفرنیای جنوبی، آمریکا 125
4ـ41ـ1 دانشکده معماری مؤسسه کالیفرنیای جنوبی 126
4ـ42 دانشگاه مک گیل کانادا 127
4ـ43 دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا 129
4ـ44 دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد 130
4ـ45 دانشگاه اوکلند نیوزیلند از دانشگاه‌های برتر جهان 132
4ـ47 دانشگاه فنی وین اتریش 135
4ـ48 اصول و مفاهیم طراحی معماری دانشگاه 136
4ـ49 طرحهای جامع یا ساختارهای توسعه 138
4ـ50 محوطه ی چشمگیر در مقایسه با طراحی منطقی 138
4ـ51 مسائل کاربردی 139
4ـ52 توسعه ی پایدار و پردیس دانشگاه 139
4ـ53 جرم سیاست و پردیس دانشگاه 139
4ـ54 ساختمان ها 139
4ـ54ـ1 کتابخانه ها 139
4ـ55 آزمایشگاه ها و ساختمانهای تحقیقاتی 140
4ـ56 عملکردهای خاص: فرمهای خاص 140
4ـ57 گروه آموزشی هنر، طراحی و موسیقی 141
4ـ58 فضای آموزش عمومی 141
4ـ59 ضوابط و معیار‌های طراحی دانشکده معماری 142
4ـ59ـ1 عملكردها 142
آموزشي-تئوري كلاس درس 143
عكس و اسلايد 145
اتاق كنفرانس 146
آموزشي-عملي آتليه ها 147
آتليه طراحي معماري 147
فصل 5
معماری مرکز آموزشی پزشکی واگلوس در دانشگاه کلمبیا149
مقدمه 154
فضاهایی که در یک فضای آموزش باید مورد استفاده قرار گیردند 155
فضاهای آموزشی 155
بخش آموزشی و پژوهشی 157
الف) کلاس های درس 157
ب) کارگاه ها و آزمایشگاه ها 157
سخن آخر 160
چگونه طبیعت بر سلامتی شما اثر می‌گذارد؟ 194
فصل6
سخن پایانی207
منابع و مآخذ 213
فهرست منابع فارسی 213
منابع لاتین 214
پیوست 219


خرید کتاب: